![](https://i0.wp.com/seglaochbrygga.se/wp-content/uploads/2019/03/Digital-Multi-Control-Panel_front_300dpi.jpg?fit=4288%2C2848&ssl=1)
23 mar Strömförsörjning
Dagens inlägg blir av tekniskt innehåll och inte så mycket drömmar. Jag har investerat i en del solcellspaneler som ska förse mig med kräm… kanske inte det snyggaste att placera på båten men ack så nödvändigt. Då kärnan i hela el-systemet bygger på ström från batterierna är det viktigt att ha en driftsäker laddning av dessa under lång tid. Det billigaste är solceller (effekt/krona) då priserna på panelerna är så pass billiga i förhållande till vad de ger. Det finns lite olika varianter av solceller, men jag har valt en panel med hård ram, då jag ska placera dessa i aktern på en targa-båge.
![](https://i0.wp.com/seglaochbrygga.se/wp-content/uploads/2019/03/stromforsorjning.jpg?resize=1024%2C819&ssl=1)
För att batterierna skall hållas fräscha behöver man en regulator som styr laddningen av batterierna på ett optimalt sätt. Regulatorn känner av hur mycket laddning det finns i batterierna och stryper strömmen om dessa är fulladdade. Detta för att inte överladda och förkorta livslängden på batterierna. Jag är helt och hållet beroende av batterier i god kondition.
![](https://i0.wp.com/seglaochbrygga.se/wp-content/uploads/2019/03/MMPT.png?resize=614%2C554&ssl=1)
MPPT regulator ser till att ladda batterierna optimalt.
Jag har även valt en kombinerad laddare och inverter i systemet. När båten ligger i land har jag möjlighet att hålla batteristatus på optimal nivå med underhållsladdning. Denna enhet har två funktioner, dels ladda och även förse mig med vanlig ström 220 Volt. Då tar den likström från batterierna och omvandlar detta till växelström som jag kan använda till t.e.x svets, vinkelslip och elverktyg. Givetvis kan man ha batteridrivna verktyg, men jag har valt detta system då det är driftsäkert. Produkterna från Victron är anpassade för marin miljö så valet var enkelt, driftsäkerheten fick gå före priset denna gången.
![](https://i0.wp.com/seglaochbrygga.se/wp-content/uploads/2019/03/inverter.jpg?resize=458%2C640&ssl=1)
Max uteffekt på inverten är 3000 W, så det innebär att jag kan få med mig en liten bärbar TIG-svets för mindre arbeten ombord. Planen är att bygga på batteribanken med några enheter till för att vara helt säker.
Då jag är helt beroende på att hålla min medicin runt 8˚ och ha med mig en årsförbrukning, får inget fela när det gäller el-systemet. Säkerheten får gå först.
Fulla segel och högt skum!
Julio C Oliveira
Posted at 15:21h, 07 novemberTjena, har du kopplat dem parallelt?!?!