Blogg

Vad är det som händer?

Jag har under tiden det varit tyst här på loggen, inte varit sysslolös, tvärt om… Det har hänt en hel del, både med båten och planerna. Jag har satt ett datum till 21/4 2021 för avsegling, men nu när vi lever i en pandemi får vi ta dagarna som dom kommer. Den lilla blå boken är uppdaterad med kustskepparintyg som

Ta ställning, ta beslut!

Jag har hela tiden haft som mål att resa till Island, Grönland och Canada för att sedan ta mig ner mot Kuba och västindien, men det är bara ett stort problem med rutten – USA! Jag finner inget meningsfullt med att över huvud taget röra mig i vattnet runt USA. De senaste dagarnas utveckling där polisernas polis skapar oro i

www.sailandbrew.se

Nu har jag beslutat mig för att även möta mina vänner runt om i världen. Passade på att göra en internationell anpassning av projekt-logon för att följa temat.I dagsläget är min engelska för dålig för att jag ska göra en svensk och en engelsk version av hemsidan, så googletranslate får räcka för tillfället. Jag vet att det kommer att bli

Nu börjar jag om!

Efter månader av tystnad är jag nu redo igen, hoppas jag. Det blev liksom ett vacuum när båten togs upp och påbörjade sin vinterförvaring. Våren, sommaren och hösten var en fantastisk tid i båten, men att flytta hem till huset efter 6 månader i båten tog hårt på mig. Tror nog att jag fick en släng av depression… inget kändes

Sommarminnen…III

… fortsättning på rysstemat! Efter ett tag började vi hitta formen på vår konversation, det visade sig att vi hade samma humor och skrattade åt samma saker. Tumme upp och ett gapflabb… En riktigt kul kille. Givetvis blir man påverkad av människor och jag tror alltid det bästa om folk tills man blir motbevisad… Folk i min omgivning tyckte det

Sommarminnen…II

Att leva båtliv, möta människor, berikar mina sommarkvällar något oerhört. Ett möte i farten, säga hej och upptäcka en ny kultur, fraser och i vissa fall vänskap. Ett av de starkaste möten jag haft under sommaren var när grannbåten såldes till en ryss… jo, det stämmer, till en ryss! Han kunde knappt någon engelska och jag kunde definitivt ingen ryska!

Sommarminne… I

Nu när sommaren börjar närma sig slutet och kvällarna börjar bli kortare, känns det extra skönt att tänka tillbaka på sommaren som gått. Livet kring båten, semester i stugan och varma sommarkvällar får batterierna att laddas något extra. Den 21 juli fick jag besök av våra gemensamma vänner i volleybollgänget från Belgien – Raf och Brigith! Det kändes bekant på

Brewskival 2019

Helgen var räddad, nu äntligen skulle det bli Brewskival i Helsingborg. 105 bryggerier – 630 olika läckerheter och det var laddat för folkfest i dagarna tre. Vilken fest! Hela upplägget på Brewskival från start till mål handlar om gemenskap, något som genomsyrar hela till tillställningen. Volontärer, bryggare och gäster samlas för att dricka öl, umgås och ha trevligt. Smak- och

Mycket har hänt i klubben

Under mitt långa uppehåll med skrivandet hände det dock en hel del i klubben och runt båten. Det kommande inläggen på loggen/bloggen blir en återblick av vad som hänt. 18 Maj. En historisk dag för Falkenbergs Båtsällskap. Klubben firar 50-årsjubileum med fest för medlemmarna i klubblokalen. Vädret var helt perfekt, strålande sol och humöret på topp! Uppslutningen kunde givetvis varit

Vilken pärla i Kattegatt!

Jag slocknade av trötthet på soffan efter maten och vaknade av att jag frös. Klockan var runt midnatt och jag kände jag behövde sova ordentligt. Under dagen som gått hade jag blivit blöt flera gånger, regnstället är av typen plastpåse, så jag var även blöt inifrån. Som tur var hade jag tagit med mig en sovsäck som jag packat ner

Väl framme i Anholts hamn… vad kan gå fel?

Det som på morgonen skulle bli en enkel resa till Anholt, blev en strapats utan dess like. Navigatorn hade fortfarande inte någon position, så nu gällde det att få igång den… AIS:en genererar en GPS signal, likaså VHF-radion och navigatorn har även den en egen GPS. Får börja med att köra halveringsmetoden och felsöka. Koppla ur två av tre och

Jag ser Anholt i fjärran!

När båten väl låg i vindriktning, slog jag på autopiloten och låste fast rodret för att hålla båten i rätt kurs… men utan styrfart var det helt meningslöst, ännu en gång vrider sig båten och storseglet fångas av vinden… ny gipp, men denna gången var jag beredd… Jag måste få igång motorn, få styrfart så att jag kan ta hand

Mot Anholt… eller?

Fick några råd av mina mentorer under kursen när jag tog förarbeviset i vintras;-ta det lugnt, -gör inget förhastat-tänk efter först! Dessa tre råd har liksom präntat sig in i min skalle och det fick jag nytta av nu… Det här med segling och sjölivet handlar mycket om erfarenhet, något man varken kan se sig till på YouTube eller läsa