MMSI: 265811210
Call sign: SF5891
https://vrm.victronenergy.com/installation/101480/embed/797b7a1a

Indigo på segeltur i öregrund med Tor Påhlsson och systern Henriette vid rodret.

Bilder från Sveriges Marinmuseum och från varvet där INDIGO tillverkades

Interiörbild från 1967

En av de få bilder som finns på INDIGO vid tillverkningen 1966

AB Malmö Flygindustri (MFI) var ett svenskt företag som producerade och utvecklade flygplan och senare även bilar. MFI var också pionjärer av att tillverka båtar i glasfiberarmerad polyester, Laurin 32 var en av de första serietillverkade fritidsbåtarna i detta material i Sverige. Endast ett fåtal OC35 tillverkades i Malmö innan produktionen flyttades till Kockums Mekaniska Verkstad.

Malmö Flygindustris rötter fanns i bolaget AB Flygindustri (AFI) som startade i Halmstad. Företaget köptes upp av Kockums Mekaniska Verkstad, som i juli 1952 ombildade företaget till AB Malmö Flygindustri. 1957 övertogs fabriken av Trelleborgs Gummifabriks AB, som komplettera sitt företag med MFI:s kunskaper om armerad plast. Eftersom huvudprodukten vid MFI var utveckling av flygplan, såldes företaget vidare till SAAB i mars 1968.

Företaget var bland de första att arbeta med produkter i armerad plast. Man tillverkade bland annat den första bilkarossen i armerad plast till Volvo i början på 1950-talet samt SAAB:s konceptbil MFI-13, en bil som var förlaga för Saab Sonett. Övriga produkter är raketkapseln RK-57, samt kropp och vingar till Boforsroboten Bantam – Robot 53.

Fakta om INDIGO

Byggår: 1966

Konstruktör: John Melchior

NAME: S/Y INDIGO

MMSI: 265811210

VHF Callsign: SF5891

Längd öa: 10.7 m (35 fot)

Längd vl: 8.49 m

Bredd: 3.7 m

Djup: 1.85 m

Depl.: 7000 kg

Kölvikt: 3600 kg – Järn

Krysställ: 60 m²

Kojplatser: 6 + 1 sjökoj

Ruffhöjd: 1.88 m

Bränsletank: 300 liter diesel

Skrovtyp: Långkölad

Motor: MD21A, 73 hk

Då det inte finns några originalritningar på båten, är detta från en systerbåt som producerades några år efter INDIGO sjösattes.

Translate »