Indigo på segeltur i öregrund med Tor Påhlsson och systern Henriette vid rodret.
Indigo på segeltur i öregrund med Tor Påhlsson och systern Henriette vid rodret.
Bilder från Sveriges Marinmuseum och från varvet där INDIGO tillverkades
Interiörbild från 1967
En av de få bilder som finns på INDIGO vid tillverkningen 1966
AB Malmö Flygindustri (MFI) var ett svenskt företag som producerade och utvecklade flygplan och senare även bilar. MFI var också pionjärer av att tillverka båtar i glasfiberarmerad polyester, Laurin 32 var en av de första serietillverkade fritidsbåtarna i detta material i Sverige. Endast ett fåtal OC35 tillverkades i Malmö innan produktionen flyttades till Kockums Mekaniska Verkstad.
Malmö Flygindustris rötter fanns i bolaget AB Flygindustri (AFI) som startade i Halmstad. Företaget köptes upp av Kockums Mekaniska Verkstad, som i juli 1952 ombildade företaget till AB Malmö Flygindustri. 1957 övertogs fabriken av Trelleborgs Gummifabriks AB, som komplettera sitt företag med MFI:s kunskaper om armerad plast. Eftersom huvudprodukten vid MFI var utveckling av flygplan, såldes företaget vidare till SAAB i mars 1968.
Företaget var bland de första att arbeta med produkter i armerad plast. Man tillverkade bland annat den första bilkarossen i armerad plast till Volvo i början på 1950-talet samt SAAB:s konceptbil MFI-13, en bil som var förlaga för Saab Sonett. Övriga produkter är raketkapseln RK-57, samt kropp och vingar till Boforsroboten Bantam – Robot 53.
Byggår: 1966
Konstruktör: John Melchior
NAME: S/Y INDIGO
MMSI: 265811210
VHF Callsign: SF5891
Längd öa: 10.7 m (35 fot)
Längd vl: 8.49 m
Bredd: 3.7 m
Djup: 1.85 m
Depl.: 7000 kg
Kölvikt: 3600 kg – Järn
Krysställ: 60 m²
Kojplatser: 6 + 1 sjökoj
Ruffhöjd: 1.88 m
Bränsletank: 300 liter diesel
Skrovtyp: Långkölad
Motor: MD21A, 73 hk
Då det inte finns några originalritningar på båten, är detta från en systerbåt som producerades några år efter INDIGO sjösattes.